Interdit du Seor et du Chametz pour Pessa'h
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Interdit du Seor et du Chametz pour Pessa'h
La Fête de Pessa'h approchant à grand pas et la Fête des Matsoth, certains se préparent donc à éliminer le Chametz traduit par levain de leur maison et ils ont raison.
Mais beaucoup de confusion règne sur ce qui peut ou non être consommé durant Pessah et la Fête des sans levain, des Matsoth.
Car les Juifs rabbiniques orthodoxes ont rajouté règle sur règle et sèment des barrières pour les croyants qui voudraient suivre simplement Pessa'h en Esprit et en Vérité.
Tout d'abord il nous faut connaître les deux mots Hébreux qui désignent le Levain interdit pour Pessa'h dans la Sainte Torah.
Il s'agit d'abord du mot Seor שאור ou שאר qui est la fermentation du grain de céréales et de rien d'autres.
Ensuite il y a le mot Chametz חמץ lié au Seor, qui signifie que le Seor est devenu aigre, qu'il s'est dégradé et donc qu'il est prêt pour servir au levage de la pâte.
Le Seor est le mélange de farine et d'eau mis à part qui commence le processus de fermentation pour qu'il devienne du Chametz c'est à dire du Seor qui est devenu aigre et qui a levé.
Essayer de faire du vrai Levain en dehors de Pessa'h et de la Fête des sans levain aux bonnes dates, aide véritablement à comprendre l'interdit du Seor et du Chametz par Elohim pour Pessa'h.
Lorsque nous lisons le texte Hébreu de Matthieu du Shem Tov nous lisons très clairement le processus de transformation passant du Seor au Chametz.
Matthieu 13:33
וידבר להם משל אחר. מלכות שמים דומה לשאור שמביא אותו האלה בשלש סאים קמח ויחמיץ את כולו
Et Il leur dit un proverbe (ou parabole). Le Royaume des cieux ressemble au seor שאור qui est transféré dans ces trois mesure de farine et il chamitz יחמיץ (se dégrade ou odeur aigre, il lève) complètement.
Le procédé pour avoir du Seor et du Chametz prend du temps et requiert des conditions de dosage et de températures, le Seor est la fermentation d'un mélange de farine et d'eau mis à part et nourri avec de la farine pour qu'il devienne aigre et lève et donc qu'il devienne Chametz ce qui prend environ 30 heures dans de bonnes condition d'humidité.
Ceci bien précisé venons-en aux traditions rabbiniques, savoir que les Juifs rabbiniques ont beaucoup d'interdits alimentaires concernant Pessa'h, par exemple ils interdisent toute consommation de ces 5 grains, blé, seigle, épeautre, orge, et avoine, donc de ces farines qui n'auraient pas le sceau kasher "pour Pessa'h" pourquoi ?
Car selon la légende rabbinique les grains de la farine qui rentreraient en contact avec de l’eau plus de 18 minutes, ce produit fermenterait et deviendrait du levain.
Toujours selon la légende rabbinique la farine non contrôlée pour Pessa'h contiendrait du levain car les grains de blé sont fréquemment rincés avant d’être moulu pour en faire de la farine.
De plus, selon d’autres rabbins, les industriels auraient rajouté une très faible quantité d’eau dans la farine afin de permettre, entre autres, une meilleur densité de la poudre.
Contrairement à ce qu'affirme le rabbinisme pharisien, la fermentation de l'eau et de la farine qui permet la levée du pain ne se fait pas en attendant 18 minutes. Je rappelle que cette fermentation doit permettre la levée de la pâte.
Quand bien même les industriels mettent un peu d'eau dans leur farine, cela ne fait en rien du levain, autrement essayez-donc de faire du pain levé avec votre farine industrielle sans rien d'autre que votre farine.
Le Seor et le Chamets ne se fait pas ainsi, j'invite vraiment tous ceux qui n'ont jamais fait de Seor et Chametz vrai levain à essayer d'en faire en dehors de Pessa'h et de la Fête des sans levains mais aux bonnes dates bien sûr.
Pour preuve, dans la Torah de l'Exode il est clairement dit que les Israélites n'eurent pas le temps de faire lever leur pâte avant de quitter l'Égypte donc c'est bien que le processus de fermentation était assez long et non seulement de 18 minutes comme le disent les rabbiniques.
Voici en photo ci-dessous du vrai Seor devenu Chametz et il n'y a pas d'autre Seor ou Chametz interdit dans la Sainte Torah que celui-ci :
Je puis vous dire pour en avoir déjà fait qu'une odeur aigre et forte s'en dégage, le Seor et le Chametz est la fermentation de la farine de grains, le Seor ou Chametz est aussi comparé au péché dans les Saintes Écritures car un peu de péché dégrade l'être tout entier, de même le Seor ou Chametz fait lever toute la pâte.
Donc bien comprendre que le vrai Seor Chametz est du pain levé, c'est à dire des grains qui se sont dégradés.
Ce levain est aussi vendu séché en bloc ou en poudre, il s'agit donc d'un pain aigre ou levé séché.
Concernant la levure en sachet de la marque Fleischmann's, il ne s'agit pas de Seor du grain mais de cellules de champignons isolées et multipliées en les nourrisants de glucose, de mélasse, de minéraux en laboratoire, cette marque en Amerique du Nord a le sceau kasher et cette levure est de la levure de bière qui est une levure du fruit de la vigne donc de la levure de fruit.
Mais par contre lorsque cette levure est ajoutée à de la farine et à de l'eau, le processus de fermentation se déclenche et le pain devient Seor puis Chametz donc bien sûr ce pain fait avec une telle levure est aussi interdit pour Pessa'h et la Fête des sans levain.
Quand à ces sachets de levure de bière Fleischmann's, même s'il s'agit de Chametz de fruit et non de grain, ne pas en avoir dans les Maisons car ce Chametz de fruit participe quand même à faire du Chametz Seor de grain.
Sur le vin, vous pourrez remarquer que concernant Pessa'h, les Juifs rabbiniques interdisent la consommation de vin Kasher ordinaire c'est pour cela qu'ils ont créé un sceau spécial Kasher "pour Pessa'h".
Car savoir que le vin est fabriqué à base de levure, sans levure pas d'alcool.
Les Juifs rabbiniques utilisent donc uniquement des levures de fruits pour faire leur vin pour Pessa'h, c'est du Chametz de fruits et en effet ce Chametz ne provient pas du Seor qui est la fermentation du grain et il est donc bien autorisé pour Pessa'h.
Mais dans mes recherches j'ai constaté que les autres vins utilisent de la levure de bière qui n'est rien d'autre que la levure se trouvant sur les raisins donc de la levure de fruits et non de grains.
Les levures au contact du glucose se transforment en alcool.
Ensuite savoir que de toute manière, les levures en question sont tout simplement détruites lors de la vinification.
Car savoir que par l'ajout d'un composé, tous les vins sont ensuite stoppés dans leur processus de fermentation de fait toutes les levures sont détruites dans le vin.
Le vin est de l'alcool qui est un produit différent du fruit en cours de fermentation.
Une preuve simple est que du vin ne peut pas servir à faire lever de la pâte.
Donc bien comprendre que la levure ou le levain fait lever la pâte par une fermentation et reste dans le pain cuit tandis que les levures ne sont plus présentes dans le fruit de la vigne transformé en alcool.
Donc le sceau kasher "pour Pessa'h" n'est pas utile pour le vin.
Comme je l'ai dis, le point pour lequel il est important de consommer le vin avec le sceau kasher ou vegan concerne le processus de collage qui peut laisser des résidus dans le vin, car savoir que des procédés de collage non kashers sont utilisés comme de la gelatine de porc ou bien l'élément d'un poisson non kasher.
Si jamais vous ne pouvez pas avoir du vin assuré du Sceau kasher ou vegan, il est alors possible de remplacer par du jus de raison rouge biologique.
Concernant le vinaigre qui se dit chometz en Hébreu et qui est une refermentation du vin ou d'un autre alcool, là encore ce n'est pas du chametz interdit c'est à dire du Chametz du Seor du grain, autrement dit ce n'est pas du pain aigre ou levé mais du Chametz de fruit qui lui n'est pas interdit pour Pessa'h.
Concernant les yahourts et fromages, là encore les enzymes microbiennes ou ferments lactiques utilisés ne sont pas du Seor ou Chametz de Seor.
Donc ils sont consommables pour la Fête des sans levains, juste regarder que les fromages soient sans présure animale et que les yahourts soient sans gélatine et glycérine et de préférence biologiques.
Comprendre aussi que donc les pâtes sans levain ou sans levure, riz, lentilles, blé, orge, ect... peuvent être consommés pour la Fête des sans levains.
Que ces Saints Jours soient consacrés à YHWH notre Elohim et à notre Seigneur et Sauveur Yehoshou'a et Bonne Fête de Pessah et des sans levains à tous ceux qui vont suivre ces Jours Saints en Esprit et en Vérité, Amen
Dernière édition par Ruth Administratrice le Lun 4 Avr - 11:52, édité 1 fois
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Apocalypse 14:12
"C'est ici la patience des saints, ce sont ici ceux qui gardent
Les Commandements d'Elohim, et La Foi de Yéhoshoua-Jésus."
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Jude1 et Awa aiment ce message
Re: Interdit du Seor et du Chametz pour Pessa'h
With Pessah fast approaching on Tuesday evening, April 7, 2020, and the Festival of Matzot lasting until Tuesday, April 14, 2020, some people are preparing to eliminate the Chametz translated as leaven from their homes and they are right.
But there is a lot of confusion about what can and cannot be eaten during Pesach and the Feast of Unleavened Matzot.
For the Orthodox rabbinical Jews have added rule upon rule and are creating barriers for believers who would simply like to follow Pesach in Spirit and in Truth.
First of all, we need to know the two Hebrew words that designate the Leaven forbidden for Pesach in the Holy Torah.
First is the word Seor שאור or שאר which is the fermentation of the grain and nothing else.
Then there is the word Chametz חמץ related to Seor, which means that the Seor has become sour, that it has degraded and therefore it is ready to be used for leavening the dough.
Seor is the mixture of flour and water set apart that begins the fermentation process so that it becomes Chametz i.e. Seor that has become sour and has risen.
Trying to make real Leaven outside of Pesach and the Feast of the Unleavened on the right dates, really helps to understand Elohim's prohibition of Seor and Chametz for Pesach.
When we read Matthew's Hebrew text of the Shem Tov we read very clearly the transformation process from Seor to Chametz.
Matthew 13:33
וידבר להם משל אחר. מלכות שמים דומה לשאור שמביא אותו האלה בשלש סאים קמח ויחמיץ את כולו
And He told them a proverb (or parable). The Kingdom of heaven is like the seor שאור that is transferred into these three measures of flour and it chamitz יחמיץ (degrades or smells sour, it lifts) completely.
The process to have Seor and Chametz takes time and requires conditions of dosage and temperatures, Seor is the fermentation of a mixture of flour and water set apart and fed with flour so that it becomes sour and rises and thus becomes Chametz which takes about 30 hours in good conditions of humidity.
This being said, let's come to the rabbinical traditions, that is to say that the rabbinical Jews have many food prohibitions concerning Pesach, for example they forbid any consumption of these 5 grains, wheat, rye, spelt, barley, and oats, thus of these flours which would not have the kosher seal "for Pesach" why?
Because according to rabbinical legend, if the grains of flour were to come into contact with water for more than 18 minutes, the product would ferment and become leaven.
Also according to rabbinic legend, flour that is not checked for Passover contains leaven because wheat grains are frequently rinsed before being ground into flour.
Moreover, according to other rabbis, the manufacturers would have added a very small amount of water in the flour in order to allow, among other things, a better density of the powder.
Contrary to what Pharisaic rabbinism asserts, the fermentation of the water and the flour which allows the bread to rise does not take place by waiting 18 minutes. I remind you that this fermentation must allow the dough to rise.
Even if the industrialists put a little water in their flour, this does not make the bread leavened, otherwise try to make leavened bread with your industrial flour without anything else than your flour.
The Seor and Chametz is not made this way, I really invite all those who have never made real leavened Seor and Chametz to try to make it outside of Pesach and the Feast of the unleavened but on the right dates of course.
As a proof, in the Torah of Exodus it is clearly stated that the Israelites did not have time to leaven their dough before leaving Egypt so it is good that the fermentation process was quite long and not only 18 minutes as the rabbinics say.
Here is a picture below of the real Seor that became Chametz and there is no other Seor or Chametz forbidden in the Holy Torah than this one:
I can tell you for having already made it that a sour and strong smell comes out of it, the Seor and Chametz is the fermentation of grain flour, the Seor or Chametz is also compared to sin in the Holy Scriptures because a little sin degrades the whole being, likewise the Seor or Chametz makes the whole dough rise.
So understand that the real Seor Chametz is leavened bread, i.e. grains that have degraded.
This leaven is also sold dried in blocks or in powder, so it is a sour or dried leavened bread.
Concerning the yeast in sachet of the Fleischmann's brand, it is not Seor of the grain but cells of mushrooms isolated and multiplied by feeding them with glucose, molasses, minerals in laboratory, this brand in North America has the kosher seal and this yeast is yeast of beer which is a yeast of the fruit of
But when this yeast is added to flour and water, the fermentation process starts and the bread becomes Seor and then Chametz, so of course this bread made with such yeast is also forbidden for Pesach and the Festival of the Unleavened.
As for these bags of Fleischmann's yeast, even if it is fruit Chametz and not grain Chametz, do not have it in the Houses because this fruit Chametz still participates in making grain Chametz Seor.
On the wine, you will notice that regarding Pesach, the rabbinical Jews forbid the consumption of ordinary Kosher wine that is why they created a special Kosher seal "for Pesach".
Because wine is made from yeast, without yeast there is no alcohol.
Rabbinical Jews therefore only use fruit yeast to make their wine for Pesach, it is fruit Chametz and indeed this Chametz does not come from the Seor which is the fermentation of grain and it is therefore well allowed for Pesach.
But in my research I found that other wines use brewer's yeast, which is nothing more than the yeast found on grapes, so it is fruit yeast and not grain yeast.
The yeast in contact with the glucose is transformed into alcohol.
Then know that in any case, the yeasts in question are simply destroyed during the wine making process.
Because knowing that by adding a compound, all wines are then stopped in their fermentation process, all yeasts are destroyed in the wine.
Wine is alcohol, which is a different product from the fruit during fermentation.
A simple proof is that wine cannot be used to make dough rise.
Therefore, it is important to understand that yeast or leavening makes the dough rise by fermentation and remains in the baked bread, whereas yeast is no longer present in the fruit of the vine transformed into alcohol.
So the kosher seal "for Pesach" is not useful for wine.
As I said, the point for which it is important to consume the wine with the kosher or vegan seal concerns the fining process that can leave residues in the wine, because knowing that non-kosher fining processes are used like pork gelatin or the element of a non-kosher fish.
If you can't get wine with the kosher or vegan seal, you can replace it with organic red grape juice.
Concerning vinegar which is called chometz in Hebrew and which is a refermentation of wine or another alcohol, there again it is not forbidden chametz that is to say Chametz of the Seor of the grain, in other words it is not sour or leavened bread but Chametz of fruit which is not forbidden for Pessa'h.
Regarding the yahurts and cheeses, again the microbial enzymes or lactic ferments used are not Seor or Chametz of Seor.
So they are consumable for the Feast of the Unleavened, just watch that the cheeses are without animal rennet and that the yoghurts are without gelatin and glycerin and preferably organic.
Also understand that unleavened or unleavened pasta, rice, lentils, wheat, barley, etc... can be eaten for the Feast of the Unleavened.
May these Holy Days be consecrated to YHWH our Elohim and to our Lord and Savior Yehoshua and Happy Feast of Pesach and Unleavened Bread to all those who will follow these Holy Days in Spirit and in Truth, Amen
But there is a lot of confusion about what can and cannot be eaten during Pesach and the Feast of Unleavened Matzot.
For the Orthodox rabbinical Jews have added rule upon rule and are creating barriers for believers who would simply like to follow Pesach in Spirit and in Truth.
First of all, we need to know the two Hebrew words that designate the Leaven forbidden for Pesach in the Holy Torah.
First is the word Seor שאור or שאר which is the fermentation of the grain and nothing else.
Then there is the word Chametz חמץ related to Seor, which means that the Seor has become sour, that it has degraded and therefore it is ready to be used for leavening the dough.
Seor is the mixture of flour and water set apart that begins the fermentation process so that it becomes Chametz i.e. Seor that has become sour and has risen.
Trying to make real Leaven outside of Pesach and the Feast of the Unleavened on the right dates, really helps to understand Elohim's prohibition of Seor and Chametz for Pesach.
When we read Matthew's Hebrew text of the Shem Tov we read very clearly the transformation process from Seor to Chametz.
Matthew 13:33
וידבר להם משל אחר. מלכות שמים דומה לשאור שמביא אותו האלה בשלש סאים קמח ויחמיץ את כולו
And He told them a proverb (or parable). The Kingdom of heaven is like the seor שאור that is transferred into these three measures of flour and it chamitz יחמיץ (degrades or smells sour, it lifts) completely.
The process to have Seor and Chametz takes time and requires conditions of dosage and temperatures, Seor is the fermentation of a mixture of flour and water set apart and fed with flour so that it becomes sour and rises and thus becomes Chametz which takes about 30 hours in good conditions of humidity.
This being said, let's come to the rabbinical traditions, that is to say that the rabbinical Jews have many food prohibitions concerning Pesach, for example they forbid any consumption of these 5 grains, wheat, rye, spelt, barley, and oats, thus of these flours which would not have the kosher seal "for Pesach" why?
Because according to rabbinical legend, if the grains of flour were to come into contact with water for more than 18 minutes, the product would ferment and become leaven.
Also according to rabbinic legend, flour that is not checked for Passover contains leaven because wheat grains are frequently rinsed before being ground into flour.
Moreover, according to other rabbis, the manufacturers would have added a very small amount of water in the flour in order to allow, among other things, a better density of the powder.
Contrary to what Pharisaic rabbinism asserts, the fermentation of the water and the flour which allows the bread to rise does not take place by waiting 18 minutes. I remind you that this fermentation must allow the dough to rise.
Even if the industrialists put a little water in their flour, this does not make the bread leavened, otherwise try to make leavened bread with your industrial flour without anything else than your flour.
The Seor and Chametz is not made this way, I really invite all those who have never made real leavened Seor and Chametz to try to make it outside of Pesach and the Feast of the unleavened but on the right dates of course.
As a proof, in the Torah of Exodus it is clearly stated that the Israelites did not have time to leaven their dough before leaving Egypt so it is good that the fermentation process was quite long and not only 18 minutes as the rabbinics say.
Here is a picture below of the real Seor that became Chametz and there is no other Seor or Chametz forbidden in the Holy Torah than this one:
I can tell you for having already made it that a sour and strong smell comes out of it, the Seor and Chametz is the fermentation of grain flour, the Seor or Chametz is also compared to sin in the Holy Scriptures because a little sin degrades the whole being, likewise the Seor or Chametz makes the whole dough rise.
So understand that the real Seor Chametz is leavened bread, i.e. grains that have degraded.
This leaven is also sold dried in blocks or in powder, so it is a sour or dried leavened bread.
Concerning the yeast in sachet of the Fleischmann's brand, it is not Seor of the grain but cells of mushrooms isolated and multiplied by feeding them with glucose, molasses, minerals in laboratory, this brand in North America has the kosher seal and this yeast is yeast of beer which is a yeast of the fruit of
But when this yeast is added to flour and water, the fermentation process starts and the bread becomes Seor and then Chametz, so of course this bread made with such yeast is also forbidden for Pesach and the Festival of the Unleavened.
As for these bags of Fleischmann's yeast, even if it is fruit Chametz and not grain Chametz, do not have it in the Houses because this fruit Chametz still participates in making grain Chametz Seor.
On the wine, you will notice that regarding Pesach, the rabbinical Jews forbid the consumption of ordinary Kosher wine that is why they created a special Kosher seal "for Pesach".
Because wine is made from yeast, without yeast there is no alcohol.
Rabbinical Jews therefore only use fruit yeast to make their wine for Pesach, it is fruit Chametz and indeed this Chametz does not come from the Seor which is the fermentation of grain and it is therefore well allowed for Pesach.
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The yeast in contact with the glucose is transformed into alcohol.
Then know that in any case, the yeasts in question are simply destroyed during the wine making process.
Because knowing that by adding a compound, all wines are then stopped in their fermentation process, all yeasts are destroyed in the wine.
Wine is alcohol, which is a different product from the fruit during fermentation.
A simple proof is that wine cannot be used to make dough rise.
Therefore, it is important to understand that yeast or leavening makes the dough rise by fermentation and remains in the baked bread, whereas yeast is no longer present in the fruit of the vine transformed into alcohol.
So the kosher seal "for Pesach" is not useful for wine.
As I said, the point for which it is important to consume the wine with the kosher or vegan seal concerns the fining process that can leave residues in the wine, because knowing that non-kosher fining processes are used like pork gelatin or the element of a non-kosher fish.
If you can't get wine with the kosher or vegan seal, you can replace it with organic red grape juice.
Concerning vinegar which is called chometz in Hebrew and which is a refermentation of wine or another alcohol, there again it is not forbidden chametz that is to say Chametz of the Seor of the grain, in other words it is not sour or leavened bread but Chametz of fruit which is not forbidden for Pessa'h.
Regarding the yahurts and cheeses, again the microbial enzymes or lactic ferments used are not Seor or Chametz of Seor.
So they are consumable for the Feast of the Unleavened, just watch that the cheeses are without animal rennet and that the yoghurts are without gelatin and glycerin and preferably organic.
Also understand that unleavened or unleavened pasta, rice, lentils, wheat, barley, etc... can be eaten for the Feast of the Unleavened.
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Les Commandements d'Elohim, et La Foi de Yéhoshoua-Jésus."
Mon pseudo Ruth pour ceux qui veulent me nommer
Ruth Administratrice- Admin
- Messages : 8711
Date d'inscription : 22/10/2007
Re: Interdit du Seor et du Chametz pour Pessa'h
Merci beaucoup pour toutes ses précisions. C'est bon à savoir. Que le Seigneur nous aide à célébrer ses fêtes comme Il veut qu'on les célèbre.
Paix sur vous.
Paix sur vous.
Awa- Messages : 4
Date d'inscription : 01/04/2022
Re: Interdit du Seor et du Chametz pour Pessa'h
Amen :)
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